Ovo je Zoox, američki robotaxi koji je ovaj tjedan oduševio influencere. Amazon ga testira 6 godina i još nije gotovo

Rimac uvjerava da će Verne biti gotov na vrijeme te da država neće morati vraćati EU novac. No, očito i globalnim gigantima poput Amazona treba bitno više vremena

FOTO: Amazon/Zoox

U nekim američkim gradovima trenutno se provode testne vožnje Amazonovog robotaksija Zoox, vozila bez volana i upravljačkih pedala te s četiri sjedala. Iz tvrtke kažu da je ovo “prvi robotaksi na svijetu” s čijom su proizvodnjom, navode na službenim stranicama Zooxa, krenuli od nule. Primarna tržišta su im San Francisco i Las Vegas, a prve testne faze u ta dva grada pokrenute su još 2018. godine, podsjetio je portal Automotive Dive.

Prekjučer je objavljena i snimka na kojoj automoto influencerica Alex Hirschi opisuje vožnju Zooxom. “Ima sjedala okrenuta jedna prema drugima, što je inspirirano kočijama iz 19. stoljeća. Tu su napredni radari, lidari i termalne kamere”, pokazuje Hirschi na robotaksiju prije nego sjedne u vozilo i pritisne tipku “započni vožnju”. Kako je izgledala njezina vožnja robotaksijem u Vegasu možete vidjeti u videu ispod.

The World's First Robotaxi, Zoox!

The World's First Robotaxi, zoox , might just be the future of personal travel! 🤯

Posted by Supercar Blondie on Friday, June 28, 2024

Inače, Zooxov robotaksi debitirao je na javnim cestama još u veljači prošle godine kada su iz tvrtke nudili svojim zaposlenicima u Kaliforniji ponudili javni prijevoz robotaksijem.

‘Niti jednom nije skrenuo lijevo’

Među prvima koji su isprobali testnu vožnju Zooxom bio je i novinar Bloomberga Edward Ludlow koji je detaljno opisao kako je robotaksi nekoliko puta poštivao pravilo prednosti i propustio pješake prije skretanja, no procijenio je da je sigurno skrenuti desno dok je na semaforu svjetlilo crveno svjetlo jer nije bilo nadolazećeg prometa. No, vozilo niti jednom nije pokušalo skrenuti lijevo. Na pitanje u čemu je stvar, suosnivač Zooxa i glavni tehnološki direktor Jesse Levinson ustvrdio je da je to isključivo zbog rasporeda rute i inzistirao je da vozilo može izvoditi lijeva skretanja.

“Tijekom putovanja suočili smo se s automobilima koji su se ubacivali ispred nas, a naletjeli smo i na građevinske radove i zatvorene prometne trake. Zbog velikog opreza, Zoox nije dopustio krenuti dalje rutom dok se nije popravio jedan pokvareni svjetlosni signal”, piše novinar Ludlow i dodaje da još ostaje za vidjeti koliko brzo tvrtke poput Zooxa mogu na ceste staviti tisuće ovakvih automobila. U međuvremenu se očekuje i predstavljanje robotaksija Elona Muska planirano za kolovoz.

Debakl na predstavljanju Vernea

Podsjetimo, Mate Rimac svoj je Verne predstavio prošlog tjedna, a već na prezentaciji robotaksija na kampusu u Kerestincu došlo je do tehničkih poteškoća. Naime, Rimac je pokušao pozvati vozilo, no auto se oglušio na njegove naredbe i nije se pomaknuo. Do neugodne situacije je došlo, kako su objasnili iz Vernea, zbog “problemčića s kočnicom”, što nije pomoglo odagnati sumnje koje su se u javnosti pojavile oko toga kako će robotaksi funkcionirati. Skepsa se kod dijela građana dodatno povećala nakon što su uopće nisu uspjeli vidjeti kako Verne vozi, čak niti do pozornice.

Rimac je za razvoj Vernea od Vlade dobio 180 milijuna eura koje je EU namijenila za oporavak hrvatskog gospodarstva. Njegov robotaksi koristi tehnologiju autonomne vožnje kupljenu od izraelske tvrtke Mobileye. Rimac je uz pomoć Vlade RH već odgodio neke od rokova, no krajnji deadline za uspostavu sustava robotaxija na zagrebačkim ulicama je 2026. godina. Iz tvrtke i dalje uvjeravaju da će stići te da država neće morati vraćati novac Europskoj uniji. Iako je evidentno da i globalnim gigantima poput Amazona treba bitno više vremena.