Kako će zapravo funkcionirati robotaksiji, ako prorade. Prostraniji od Rolls Roycea, putnici biraju miris i još nekoliko zanimljivih detalja

Kreatori su objasnili zašto će Verne vozila biti dvosjedi

26.06.2024., Zagreb, Kerestinec - U Rimcevom kampusu u Kerestincu predstavljen je projekt robotaksija koji razvija jedna od kompanija u ekosferi Mate Rimca. Projekt robotaksija vodio se pod imenom Project 3 Mobility no ime je promijenjeno u Verne. Robotaksiji bi, prema planu, do 2025. godine trebali zapoceti s prijevozom putnika u Zagrebu. ZA ostvarenje projekta dobivena je ukupona investicija od Europske unije u iznosu od 180 milijuna eura, a za projekt robotaksija financirali su sa 100 milijuna eura i drugi investitori. Photo: Zeljko Lukunic/PIXSELL
FOTO: Zeljko Lukunic/PIXSELL

Danas je u kampusu u Kerestincu kod Zagreba održana prezentacija robotaksija nazvanog Verne. Futurističko vozilo predstavio je suosnivač tvrtke P3 Mobility i glavni izvršni direktor Rimac Grupe, Mate Rimac, kojeg javnost najviše povezuje s robotaksijima. Osim Rimca, u prezentaciji autonomnih automobila koji bi uskoro trebali prometovati zagrebačkim ulicama sudjelovali su suosnivač i glavni izvršni direktor P3, Marko Pejković, te suosnivač i glavni direktor dizajna u P3, Adriano Mudri.

Novi koncept nazvan je po Julesu Verneu, slavnom piscu koji je zamišljao nevjerojatna putovanja kroz koja bi čovječanstvo unaprijedilo svoj intelektualni i znanstveni potencijal. “Verne će sada dokazati kako je novi standard prijevoza moguć”, pohvalili su se njegovi tvorci, obećavši kako će robotaksi voziti Zagrepčane već 2026. godine. Obećanje bi vjerojatno djelovalo uvjerljivije da na vrhuncu predstavljanja Vernea nije došlo do neugodnog kvara.

Naime, robotaksi se dva puta nije odazvao na pozive prezentatora, pa su se okupljeni, među kojima su bili premijer Andrej Plenković i zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević, morali zadovoljiti gledanjem kratkog filma u kojem su bile istaknute sve prednosti korištenja autonomnog vozila Verne.

Verne ozbiljno kasni

Kvar u kritičnom trenutku nije jedini problem Rimčevog projekta. Kako stoji u dopisu poslanom medijima iz agencije zadužene za promociju Vernea, “prva će usluga biti pokrenuta u Zagrebu 2026. godine”. To, pretpostavljamo, znači da će prvi robotaksi voziti zagrebačkim ulicama za dvije godine. No, u Nacionalnom planu oporavka, dokumentu koji je 2021. godine donijela Vlada, ciljani datumi za razvoj robotaksija bili postavljeni znatno optimističnije.

Prema vremenskom tijeku projekta predstavljenom u tom dokumentu, današnja prezentacija trebala je biti održana 2022. godine, za koju je predviđen “dovršetak prezentacijskog prototipa.” Ove, 2024. godine, na redu je trebalo biti “testiranje svih sustava i pokretanja pilota usluge u Zagrebu”, što će, otkrivamo danas, na red doći tek 2026.

Photo: Zeljko Lukunic/PIXSELL Zeljko Lukunic/PIXSELL

Odabir osvjetljenja, temperature i mirisa

No, ako optimistično pretpostavimo da ćemo se za dvije godine zaista voziti u Verneu, zanimljivo je baciti pogled na tehničke aspekte robotaksija. Riječ je o potpuno autonomnom električnom vozilu, “izgrađenom na novoj platformi koja je u potpunosti prilagođena autonomnom načinu vožnje te dizajnirana s ciljem veće sigurnosti i udobnosti”, hvala se njegovi kreatori, dodajući kako je njihovo vozilo “lišeno je kompromisa i nedostataka koji su neizbježni kod postojećih platformi prilagođenim vozačima.”

Nadalje, softverska platforma koju Verne razvija sastoji se od korisničke aplikacije za naručivanje vožnje te platforme za upravljanje cijelom uslugom. Putem aplikacije, korisnici mogu personalizirati postavke vozila – poput osvjetljenja, temperature, pa čak i mirisa, i to prije naručivanja same vožnje. Na taj će način vozilo uvijek biti postavljeno točno onako kako korisnik želi. “Iako korisnik nikada neće posjedovati vozilo, ono će biti prilagođeno tako da se osjećate kao da je vaše vlastito”, navode iz tvrtke P3.

Specijalizirana infrastruktura

U svakom gradu u kojem će Verne biti dostupan postojat će i specijalizirana infrastruktura koju su kreatori projekta nazvali Mothership. Riječ je o mjestu gdje će se Verne vozila pregledavati, održavati, čistiti i puniti svakodnevno. To osigurava da korisnik uvijek dobije sigurno i čisto vozilo, ističu. Uz to, Verne u gradi svoj prvi proizvodni pogon za proizvodnju autonomnih električnih vozila u Zagrebu, koja će se potom koristiti diljem svijeta.

U Verneu ne postoji upravljač ili papučice za vožnju jer je vozilo namijenjeno isključivo autonomnoj vožnji. Umjesto njih, tu je napredna platforma za autonomnu vožnju Mobileye Drive koja će biti integrirana u Verne vozilo i zajedno sa sofisticiranim setom senzora, koji uključuju kamere, radara i lidara, omogućiti autonomne sposobnosti vožnje, najavljuje se u dopisu za medije.

Photo: Zeljko Lukunic/PIXSELL Zeljko Lukunic/PIXSELL

Zašto je Verne dvosjed?

Verne vozilo ima dva sjedala i koncept interijera koji “potpuno redefinira ideju unutarnjeg prostora vozila”. Adriano Mudri objasnio je zbog čega su se konstruktori odlučili za takvo rješenje:

„Zašto dvosjed? Jer podaci pokazuju da u 9 od 10 vožnji vozilo koriste 1 ili 2 osobe. Stoga, većinu vožnji možemo zadovoljiti dvosjedom i stvoriti jedinstven unutarnji prostor u vozilu kompaktne veličine. Unutrašnjost Verne vozila ima više prostora nego u Rolls-Royceu, što vam omogućava da se opustite i učinkovitije provedete svoje vrijeme.

Optimizirali smo otvaranje vrata tako da korisnici mogu samo ući i odmah sjesti. Klizna vrata dizajnirana su tako da ne ometaju protok prometa oko vozila te da i dalje stignete na svoje odredište u stilu, Nakon ulaska u vozilo putnici mogu ispružiti noge i udobno se smjestiti. Željeli smo dizajnirati interijer tako da podsjeća manje na automobil, a više na dnevnu sobu.

Unutar vozila nema tipične ploče s instrumentima, nema upravljača ni papučica. Ali zato ima zaslon od 43 inča koji možete koristiti. Zaslon nije samo za zabavu nego i za dijeljenje informacija o putovanju tijekom vožnje.“

‘Savršen prostor za slušanje glazbe’

Kreatori Verne vozila smatraju kako su stvorili savršen prostor za slušanje glazbe ili gledanje filmova, pa svom automobilu pripisuju “nenadmašnu udobnost” te ističu kako je, osim ekranom UltraWide, opremljen i sa 17 zvučnika za vrhunsku kvalitetu zvuka.

Putnički prostor će biti prilagođen korisnicima koji će moći podesiti ambijent – zvuk, svjetlo – za svako raspoloženje, ” dok im iznimno velika sjedala omogućuju pet različitih razina udobnosti i užitka za rad, opuštanje ili odmor.” Između sjedala nalazi se touchpad za interakciju sa sustavom u vozilu na kojem se može podešavati postavke vozila.

Ovdje se također nalazi ključna značajka Median, koja se koristi za pokretanje i zaustavljanje vožnje, dajući korisniku osjećaj kontrole nad autonomnim vozilom. Iznad glava putnika je zaobljeni krovni prozor, takozvani Halo prsten, nikad prije viđen, ističu kreatori robotaksija, koji “pruža neki novi pogledi na grad.”

Photo: Zeljko Lukunic/PIXSELL Zeljko Lukunic/PIXSELL

Nema brisača ni retrovizora

Ključni potpis dizajna, onaj po kojem se Verne prema mišljenju svojih tvoraca ističe u urbanoj sredini, opće su proporcije vozila. Jedinstveni oblik rezultat je dizajniranja vozila iznutra prema van, kao i pristupa dizajnu koji stavlja sigurnost na prvo mjesto, ističu. “Verne je spojio glatki, kružni krov s kupolom na vrhu koja podsjeća na svemirski brod s elegantnim i čvrstim donjim dijelom tijela vozila”, navodi se u priopćenju.

“Unatoč dodatnom sadržaju, u usporedbi s običnim automobilima, uspjeli smo postići vrlo elegantan dizajn. Duboko smo integrirali kamere, radare, lidare za male i velike udaljenosti i njihove sustave za čišćenje. U isto smo vrijeme uspjeli pojednostaviti izgled uklanjanjem tipičnih značajki vozila kojima upravljaju ljudi.

Riješili smo se brisača i bočnih retrovizora. To čini aerodinamičke performanse učinkovitijima i omogućuje lakše čišćenje. Jedan tipičan element automobila koji smo zadržali je prtljažnik. Dakle, ne morate se brinuti ako idete u zračnu luku i imate puno prtljage ili ste upravo obavili veliku kupnju namirnica“, rekao je Mudri.

Obećana personalizirana vožnja

Aplikacija je sve što će korisniku trebati za početak putovanja. S aplikacijom će se moći naručiti vozilo, provjeriti njegovu lokaciju u stvarnom vremenu, vidjeti koliko će vremena trebati da pokupi putnika koji će zahvaljujući njoj biti siguran da vožnja neće biti otkazana.

“Svaka vožnja može biti personalizirana – od temperature do mirisa – osiguravajući da putovanje nema za cilj samo dolazak na odredište nego i uživanje u ljepoti svake vožnje”, navodi se u priopćenju, uz napomenu: “Što detaljnije korisnik prilagodi vozilo, to je intenzivniji osjećaj udobnosti i vlasništva.”

Photo: Zeljko Lukunic/PIXSELL Zeljko Lukunic/PIXSELL

Najavljena gradnja tvornica u Zagrebu

Ključni dio Verne ekosustava i usluge je infrastruktura ili ranije spomenuti Mothership. “Mothership je dom u kojem se brinemo o našim vozilima. Ovdje se vozila Verne svakodnevno pregledavaju, svakodnevno održavaju, svakodnevno čiste i pune kako bi uvijek bila sigurna, čista i spremna da vas odvezu u novu avanturu. Prvi Mothership gradit će se u Zagrebu, pored našeg sjedišta u Buzinu“, rekao je Marko Pejković, izvršni direktor Vernea.

Pejković je također najavio da tvrtka počinje graditi proizvodni pogon u Zagrebu za veliku proizvodnju autonomnih električnih vozila koja će se koristiti diljem svijeta. “Lokacija proizvodnog pogona bit će u južnom dijelu Zagreba. Ovdje će se naša vozila sastavljati, kalibrirati i testirati. Ovaj proizvodni pogon stavit će Hrvatsku na kartu kao zemlju koja potiče razvoj ključnih tehnologija budućnosti koje će donijeti brojne dobrobiti zajednici i stvoriti značajan napredak u smjeru digitalnih i zelenih tehnologija“, pojasnio je Pejković.

‘Potpisani ugovori s 11 gradova’

Kao što je već rečeno, prva će usluga vožnje robotaksijem biti pokrenuta u Zagrebu. Nakon Zagreba, Verne usluga bit će dostupna i u drugim europskim gradovima, ističe se u priopćenju, najprije u Velikoj Britaniji i Njemačkoj, te na Bliskom istoku. “Tvrtka je već potpisala ugovore s 11 gradova u EU-u, Velikoj Britaniji i Bliskom istoku, a pregovara s više od 30 gradova diljem svijeta koji žele postati Verneovi partneri”, tvrde kreatori Verene robotaksija.

Photo: Zeljko Lukunic/PIXSELL Zeljko Lukunic/PIXSELL