FOTO: shutterstock

Od praktičnosti do apsurda: O kultu organizacije i kompleksu celebrity kuhinja

Girl, so confusing (i to verzija s Lorde)

S1 komentar

Od praktičnosti do apsurda: O kultu organizacije i kompleksu celebrity kuhinja

Girl, so confusing (i to verzija s Lorde)

FOTO: shutterstock

Ne znam jeste li na istoj strani interneta kao i ja, ali ne mogu se oteti dojmu da je organizacija prostora danas postala neka vrsta opsesije, a savršeno sređene i organizirane kuhinje postale su epicentar ovog trenda. Ako niste sigurni o čemu pričam, organizacija kuhinje, kao svojevrstan simbol reda i kontrole, manifestira se najčešće netom nakon opsežnog shoppinga namirnica nakon kojega se sve iz svoje originalne ambalaže prebacuje u prozirne, najčešće plastične ili staklene spremnike na koje se lijepe naljepnice koje označavaju što se u njima nalazi. Zatim se ti spremnici odlažu na besprijekorno posložene police, kao u nekom dućanu iz filmova. No, osim što je to, naravno, još jedan u nizu brojnih upitnih trendova, zanimalo me ima li u svojoj srži i neke dublje psihološke i društvene implikacije.

Prozirni spremnici, primjerice, nisu samo praktični alati za organizaciju kuhinje; oni su postali pravi statusni simbol. Vidjeti police i ladice ispunjene uniformnim, elegantno posloženim spremnicima asocira na red, čistoću i sofisticiranost. S druge strane, kuhinje koje na svojim policama imaju “neestetične” proizvode (npr. šećer, brašno, začini ili pak prašak za pranje rublja koji originalno dolaze u papirnatim ili plastičnim vrećicama), kao da imaju manju vrijednost jer izgledaju neorganizirano i ne pretjerano atraktivno. Zbog toga je ovaj organizacijski trend postao, pazite sad, svojevrsni beauty standard među kuhinjama. Pomalo suludo, zar ne?

Međutim, ta estetika dolazi uz cijenu koja je nerijetko vrlo visoka. Mnogi potrošači, pretpostavljam, troše značajne iznose na kupovinu ovih spremnika, često zanemarujući činjenicu da su originalna pakiranja hrane već dizajnirana za optimalno skladištenje i zaštitu namirnica. No, ne treba nas čak ni to začuditi. Kako bi rekao jedan od mojih najdražih televizijskih likova, George Costanza, “We’re living in a society!“, a te se riječi, osim što su prigodne za opis većine drugih društvenih fenomena, savršeno uklapaju u kritiku ovog trenda.

Moć celebrityja i naša nevoljkost da si to priznamo

Slavne osobe igraju ključnu ulogu u oblikovanju naših percepcija i očekivanja. Njihove kuhinje, često prikazane u medijima i na društvenim mrežama, postaju standard ljepote i organizacije kojem težimo. No, ove kuhinje su često više simbol statusa nego funkcionalni prostori. Celebrityji rijetko koriste svoje kuhinje na isti način kao obični ljudi, što stvara distorziju stvarnosti.

Marie Kondo, poznata po svojoj knjizi iz 2011. godine, The Life-Changing Magic of Tidying Up, postala je ikona minimalizma i organizacije, a mnogi je nazivaju i kraljicom organizacije. Njena knjiga govori o tome da čist dom znači i čist um, a objavljena je u više od 30 zemalja svijeta. Također, donosi sve o KonMari metodi koja navodno mijenja pogled na svijet i vlastiti život, a koja podrazumijeva podjelu stvari u domu u pet kategorija – odjeća, knjige, papiri, komono (kuhinja, kupaonica, dnevna soba, garaža) i sentimentalni predmeti.

Kondo promovira ideju da samo predmeti koji donose radost trebaju biti dio našeg doma, što zapravo zvuči sasvim normalno, čak i poželjno. Njezin pristup je holistički, s naglaskom na emocionalni odnos prema stvarima, ali često zanemaruje praktičnost i funkcionalnost u korist estetike.

S druge strane imamo i Kim Kardashian koja je otišla korak dalje u minimalističkom pokretu, sa svojom minimalističkom (da ne kažem sterilnom i praktički nerabljenom) kuhinjom i walk-in hladnjakom koje smo imali prilike vidjeti u ovom videu kada je pokušavala biti jedna od običnih smrtnika. Njezina kuhinja, sa svojim savršeno postavljenim elementima i besprijekorno čistim površinama, postaje više umjetnička instalacija nego funkcionalni prostor za kuhanje ili korištenje. Smočnicu radije ne bih ni komentirala, pa neka ova fotografija u nastavku ispriča više od 1000 riječi umjesto mene.

Nisam toliko naivna da mislim da Kim sama kuha, ali kuhinja je u takvom stanju da mi se čini da ni njeni chefovi ne koriste tu kuhinju. Toliko je besprijekorna. To se može promatrati istovremeno i kao izraz bogatstva i moći, ali također i kao distanciranje od svakodnevnog života prosječnih ljudi – dvije kategorije u koje čitava Kardashian-Jenner obitelj pripada. Imajući na umu koliko je ta obitelj doprinijela današnjim (toksičnim) standardima ljepote kod žena, crpljenje inspiracije iz organizacije njihovih kuhinja i smočnica zapravo ni nije toliko neobično.

Kapitalizam naš svagdašnji

Jedan od potencijalnih razloga zašto su celebrity kuhinje općenito toliko privlačne je svakako njihov aspirativni element. Gledajući besprijekorno organizirane prostore, osjećamo se motivirano da i sami postignemo sličnu razinu reda u svom životu. To istovremeno potiče potrošnju na organizacijske proizvode i dodatke, stvarajući čitavu industriju koja profitira na našoj težnji za savršenstvom (koja, spoiler alert, ne postoji).

Tražeći odgovor na pitanje zašto poznate osobe prezentiraju svoje kuhinje na takav način, odgovor se praktički nametnuo sam po sebi jer je sličan nešto širem konceptu stvaranja iluzije pripadnosti. Iako žele izgledati kao “jedni od nas,” oni de facto to nisu. Njihove svakodnevne rutine i financijske mogućnosti, prisjetimo se svi skupa još jednom, miljama su daleko od onih prosječnog čovjeka. Kuhinje poznatih osoba često nisu svakodnevno korišteni prostori, već pažljivo uređeni setovi za fotografiranje i prikazivanje na društvenim mrežama, što u konačnici stvara lažnu sliku stvarnosti koja može dovesti do nerealnih očekivanja i frustracija među obožavateljima.

Kapitalizam potiče potrošačku kulturu koja koristi naše želje za redom i estetikom kako bi generirala profit. Proizvođači organizacijskih alata koriste marketing strategije kako bi stvorili potrebu za proizvodima koji nam možda uopće ne trebaju. Na taj način, naša želja za urednom i lijepom kuhinjom postaje još jedan način na koji kapitalizam manipulira našim navikama i preferencijama, gurajući nas prema konstantnoj potrošnji.

Uloga TikToka

TikTok je platforma na kojoj je trend organizacije kuhinje dosegao vrhunac. Primjerice, jedna od tisuća i tisuća kreatora, Catherine Benson, na TikToku poznata i kao @_Catben_, objavila je video u kojem obnavlja zalihe u svojoj kuhinji, privukavši milijune pregleda i nevjerojatnih 25,4 milijuna lajkova do trenutka objave ovog teksta. Ovi videozapisi, poznati kao restock video uratci, kombiniraju vizualnu i zvučnu komponentu koja stvara ASMR efekt, pružajući gledateljima osjećaj smirenosti i zadovoljstva.

@_catben_

Random restocks & refills around the house🤩🤩🤩 #refill #restock #organizedhome #momlife #thisandthatwithcat #asmr

♬ original sound – Catherine Benson

Restock video uratci kombiniraju vizualnu i zvučnu komponentu, a ljudi poput mene koji su kronično online znaju da se to naziva i ASMR. No, za ljude koji nisu isti kao ja, ASMR, ili autonomni senzorički meridijani odgovor (autonomous sensory meridian response), je svojevrsni fenomen koji se manifestira kao ugodni trnci koji prolaze kroz tijelo, obično počevši od glave ili vrata, kao odgovor na određene vizualne, zvučne ili taktilne podražaje. Ti podražaji mogu uključivati šaptanje, zvukove grebanja, češkanja, šuštanja, sporog govora i druge slične, nerijetko neugodne zvukove, poput mljackanja. Mnogi ljudi koriste ASMR sadržaje kao sredstvo za opuštanje, smanjenje stresa i pomoć pri spavanju.

@makeitwithmicah

The truth is.. I’ve hated this fridge for the 7 years since we’ve had this house 🥲. Side-by-side fridges are my least favorite fridge layout, because both the freezer and the fridge compartments are extremely narrow, yet deep. Thus, everything gets lost in the Narnia depths in the back of the fridge. 😭 Because of my hatred for this fridge, I refused to buy the nicer organizers which would (and have) ultimately made my life easier. I probably would have saved a ton of money because food always got lost and went bad. Recently, I decided to change my outlook, because this fridge has been good to us and she still (mostly) works fine. I measured all of the areas meticulously and even made a written diagram of how I would store everything. Then I set out to find the right organizers to fit the dimensions and make the best use of the space. These are the results of that effort. I’m so happy with how everything turned out! Now I that I can see what we have and everything has a specific location, I won’t have strawberry containers lost in the Narnia realm of my fridge 😅 I only wish I’d done this years ago! As a mama, I’m all about making my life easier and I won’t be shamed about that. I do most of the shopping and food prep in our family and this will make my life so much easier and was worth the expense. So if this is not for you, that’s fine, but my mind will not be swayed. People shouldn’t feel shamed for curating their homes in a way that makes them happy and brings them more peace. #asmr #restock #reset #amazonfinds #kitchen #kitchenorganization #fridgeorganization #fridgegoals #organization #organizedhome #fridgerestock

♬ Tshwala Bam (feat. S.N.E, EeQue) – TitoM & Yuppe

Video uratci kakve objavljuje gore spomenuta Catherine pružaju gledateljima osjećaj smirenosti i zadovoljstva. Oni često prikazuju rutinske aktivnosti poput prebacivanja namirnica u prozirne spremnike, postavljanja naljepnica i slaganja polica. Ritmički zvukovi lupkanja noktiju po plastici, šuškanje vrećica, pretakanje tekućina i uredni prizori stvaraju ugodno senzorno iskustvo koje privlači milijune gledatelja.

Umijeće stvaranja kratkog videa

Većina kreatora takvih sadržaja, ali i gledateljica su žene, a posebna ciljana skupina su majke. Ono što potencijalno izaziva zabrinutost je količina vremena koja je potrebna da se jedan takav video objavi. Možda samo postoje ljudi kojima uređivanje i rezanje desetaka različitih videa ide od ruke, ali ja svakako nisam jedna od njih.

Jedno sam ljeto pokušala napraviti kratki TikTok video od 30 sekundi koristeći desetak videa koje sam htjela objaviti, dok nisam shvatila da je prošlo već pet sati, a moj video i dalje nije bio savršeno usklađen s pozadinskom glazbom. Dakle, ako želite da vam vrijeme ekstremno brzo prolazi, svakako savjetujem da probate raditi TikTokove, ali i da ne osuđujete sve influencere i kreatore sadržaja jer to samo zvuči jednostavno, a u praksi je prilično zahtjevno.

@asmr.satisfyyng

compiled of the best ASMR videos #asmr #restock #restockasmr #restocking #snackdrawer #drawerorganization @Compiled from the best ASMR 🧸

♬ Kawaii Aesthetic – LoES

Trud se ipak jako isplati jer takvi videi imaju vjernu publiku i milijune pregleda, no i dalje ostaje otvoreno pitanje – zbog čega. Jedno od rješenja mogla bi biti potreba za redom i organizacijom koja se može povezati s psihološkom potrebom za kontrolom. U svijetu koji je često kaotičan i nepredvidiv, organizacija kuhinje može pružiti osjećaj sigurnosti i kontrole nad vlastitim životom. Osim toga, vizualna privlačnost prozirnih spremnika i savršeno organiziranih polica stvara osjećaj harmonije i estetike koji smiruje um. Međutim, to je slično kao da mi na jednom ramenu stoji anđeo smirenja i organizacije, a na drugom sjedi vrag kapitalizam koji potiče našu potrošačku kulturu koja koristi naše želje za redom i estetikom kako bi generirala profit.

Proizvođači organizacijskih alata koriste marketing strategije kako bi stvorili potrebu za proizvodima koji nam možda uopće ne trebaju. Prozirni spremnici, naljepnice i druge organizacijske alate često promoviraju poznate osobe i influenceri, stvarajući percepciju da su neophodni za uredan i funkcionalan dom. Na taj način, naša želja za urednom i lijepom kuhinjom postaje još jedan način na koji kapitalizam manipulira našim navikama i preferencijama, gurajući nas prema konstantnoj potrošnji.

Puno je ovdje faktora koji mogu ponuditi odgovore na ovaj fenomen, a jedan od njih zasigurno su i društvene mreže koje igraju ključnu ulogu u širenju trenda organizacije kuhinje. Savršeno uređene kuhinje na Instagramu i TikToku postaju ideal kojem sve više ljudi teži. Baš ti idealizirani prikazi stvaraju pritisak da i naši prostori izgledaju jednako besprijekorno, što može dovesti do osjećaja nezadovoljstva i neadekvatnosti. Ako smo već apsolvirali činjenicu da savršenstvo ne postoji, zašto nas onda to toliko opterećuje? Girl, so confusing (i to verzija s Lorde).

Iako je organizacija kuhinje estetski privlačna, postavlja se pitanje njezine praktičnosti. Prebacivanje namirnica iz originalnih pakiranja u prozirne spremnike može biti dugotrajan proces koji ne doprinosi nužno funkcionalnosti kuhinje. Također, stalno održavanje savršenog reda može biti iscrpljujuće i nerealno za većinu ljudi. Industrija organizacijskih proizvoda profitira na našoj želji za redom i estetikom. Prozirni spremnici, naljepnice, police i drugi organizacijski alati postaju neophodni dodaci u kuhinjama onih koji žele slijediti trend. A na nama je samima da procijenimo hoćemo li im se othrvati ili ne.

Summa summarum, ova estetika zasigurno ima obilježja kulta, no možda ne baš onako ekstremnog na kakve prvo pomislimo kad čujemo tu riječ. Neke od tih karakteristika su slijepo praćenje trendova, idealizacija estetskog savršenstva i stvaranje nerealnih standarda. Ovakvi, ali i slični trendovi potiču potrošačku kulturu i stvaraju pritisak na prosječne ljude da postignu savršeno organizirane prostore, često na štetu praktičnosti i financijske stabilnosti.

Kroz ovakav kult, društvene mreže i kapitalizam po dobroj staroj šabloni pokušavaju manipulirati našim željama, potičući nas da trošimo više u potrazi za nedostižnim idealom reda i estetike. Ovdje treba naglasiti da su organizacijski spremnici, staklenke i ambalaže ponekad vrlo korisni i praktični, samo mislim da je danas, više nego ikad prije, važno osvijestiti se o razinama naše potrošnje. Također, trebamo si postaviti pitanje hoće li nam ti spremnici zaista pomoći organizirati prostor ili će pak skupljati prašinu jer su, primjerice, teški za čišćenje ili održavanje, i biti jedna u nizu nepotrebnih kupovina koje svi imamo.

Samo zato što nešto bacimo i to je izvan našeg perifernog vida, ne znači da je nestalo s lica Zemlje. Naše smeće mora nekamo otići i ako kupite gomilu prozirnih plastičnih spremnika i takva vrsta organizacije jednostavno ne funkcionira za vas, sada ste samo zapeli s hrpom prozirnih plastičnih spremnika. Znam samo da mi se ovaj tip organizacije, pogotovo uzevši u obzir održavanje i čišćenje tih spremnika, čini kao da je puno više posla nego što doista vrijedi. Dakle, sasvim je u redu imati neorganizirane, šarene i pomalo neuredne kuhinjske police.