Plenkovićeva Vlada pet godina nije u stanju provesti mjere za borbu protiv korupcije Vijeća Europe. Prvo ih je skrivala od javnosti

GRECO zaključuje da Hrvatska i dalje nije zadovoljila u borbi u koju se Andrej Plenković zaklinje

04.10.2023., Zagreb - U Nacionalnoj sveucilisnoj knjiznici odrzana je redovita sjednica Vlade Republike Hrvatske. predsjednik Vlade Andrej Plenkovic, ministrica kulture i medija Nina Obuljen Korzinek, glavna tajnica Vlade RH Ivona Ferencic Photo: Davorin Visnjic/PIXSELL
FOTO: Davorin Visnjic/PIXSELL

Hrvatska je na zadovoljavajući način provela i riješila samo šest od sedamnaest preporuka GRECO-a, dok je preostalih 11 tek djelomično provedeno, navodi se u danas objavljenom izvješću ovog specijaliziranog tijela Vijeća Europe za borbu protiv korupcije, čija engleska kratica u prijevodu znači “Skupina država protiv korupcije”.

Riječ je o preporukama za borbu protiv korupcije usvojenima još početkom prosinca 2019., a koje su javno objavljene nakon višemjesečne blokade Plenkovićeve Vlade tek u ožujku 2020. godine, a fokusirane su na najviše izvršne funkcije u središnjoj vlasti i agencijama za provedbu zakona.

U prvom izvješću GRECO-a o usklađivanju sa spomenutim preporukama, objavljenom u prosincu 2021., navodilo se da Hrvatska nije na zadovoljavajući način provela niti jednu od njih 17 , a sada su, ističe to tijelo u novom izvješću, vidljivi određeni pomaci, ali ne u mjeri u kojoj se to očekivalo.

Samo šest od sedamnaest ispunjenih preporuka

Na zadovoljavajući način riješene su preporuke vezane uz mjere za jačanje provedbe odluka koje donosi Povjerenik za informiranje, uz uvođenje obveze “ad hoc” prijavljivanja sukoba između privatnih interesa i službenih dužnosti za nositelje najviših dužnosti izvršne vlasti, kao i uz obvezivanje dužnosnika na podnošenje izvješća o imovinskom stanju Povjerenstvu za sprječavanje sukoba interesa na godišnjoj razini.

Osim toga, zadovoljavajuće su, tvrde u GRECO-u, riješene i preporuke o poboljšanju mogućnosti Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa za dobivanje informacija potrebnih za provjeru podataka iz izvješća o imovinskom stanju, o kaznenom progonu članova Vlade bez skidanja imuniteta u slučaju sumnje da su odgovorni za korupciju te preporuka o poboljšanju postojećih postupaka imenovanja i napredovanja u policiji.

Vlada ne želi objaviti s kim se Plenković sastaje

GRECO navodi da su, kada je riječ o najvišim dužnostima izvršne vlasti, “vidljivi pozitivni pomaci u raznim područjima”. Preporuke koje su vezane uz kodeks ponašanja nositelja najviših dužnosti izvršne vlasti, koje ranije nisu bile provedene, sada su djelomično provedene. Ističe se kako su u kodeksu objavljene jasne smjernice za najviše dužnosnike kada je riječ o postupanju s povjerljivim informacijama do kojih dolaze, primanju darova, kontakta s trećim stranama te o ograničenjima kojih se moraju držati nakon prestanka dužnosti.

Pozitivan pomak je, navodi se u izvješću, uvođenje određenih obaveza o interakciji najviših dužnosnika s lobistima i trećim stranama koje žele utjecati na Vladine zakonodavne i druge aktivnosti, odnosno donošenje Zakona o lobiranju koji bi uskoro trebao biti usvojen. Ta preporuka GRECO-a ranije nije bila provedena, a sada je tek djelomično. Razlog tome je stavak prema kojem se samo “važni sastanci” s trećim stranama objavljuju u javnosti, iako GRECO zagovara objavljivanje svih sastanaka između nositelja najviših dužnosti izvršne vlast i lobista.

Upitan integritet posebnih savjetnika dužnosnika

U izvješću se navodi i da su, kada je riječ o kodeksu, najviši dužnosnici izvršne vlasti informirani i o pitanjima integriteta u 2023. godini, prema kojima su posebni savjetnici i osobe koje rade u savjetodavnoj ulozi dužni potpisati izjavu o interesima i nepristranosti prilikom imenovanja, čime preuzimaju određene obveze po pitanju sukoba interesa i korištenja povjerljivih informacija.

Svrha te izjave, prema mišljenju nadležnih tijela, jest osigurati integritet posebnih savjetnika. GRECO takvo potpisivanje izjave uvažava, no smatra da, kako je propisano njihovom preporukom, odabir posebnih savjetnika ne uključuje nikakve provjere integriteta.

“Podnošenje Izjave o interesima može poslužiti kao temelj za provedbu provjere integriteta, u odnosu na koju se čini da nisu poduzete nikakve mjere. Iz tog se razloga ne može smatrati da je ova preporuka provedena u potpunosti, već je provedena djelomično”, piše u Izvješću.

Pristup informacijama olakšan zbog kazni

GRECO navodi i da je na zadovoljavajući način provedena preporuka o proširenju djelokruga ovlasti Povjerenika za informiranje kako bi se osiguralo izvršavanje njegovih odluka, odnosno kako bi se spriječilo oglušivanje tijela javnih vlasti kada je riječ o dostavi traženih informacija građanima.

Vlasti su izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama propisale da su odluke Povjerenika za informiranje, kojima se omogućuje pristup informacijama, i odluke kojima se tijelu javne vlasti nalaže rješavanje zahtjeva za informacijama, obvezujuće i provedive, bez pribjegavanja ikakvim pravnim lijekovima. U slučaju nepoštivanja odluke Povjerenika, on je ovlašten izreći novčanu kaznu odgovornoj osobi tijela javne vlasti.

Preniske globe za ignoriranje Povjerenstva

U izvješću su se neke preporuke ticale i Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa. Dio njih proveden je djelomično, a dio na zadovoljavajući način. Navodi se da je Povjerenstvo ovlašteno da od dužnosnika zatraži dokaze potrebne za provjeru podataka iz imovinske kartice te da članovi Vlade više ne uživaju imunitet protiv kaznenog progona koji se poduzima po službenoj dužnosti u kaznena djela.

GRECO je preporučio da se preispitaju raspoložive sankcije za povrede Zakona o sprječavanju sukoba interesa, no ta preporuka je tek djelomično provedena na temelju novog Prijedloga Zakona o sprječavanju sukoba interesa, čije će se odredbe ocijeniti nakon što ga Sabor usvoji.

Tijelo Vijeća Europe za sprječavanje korupcije napominje da, iako je minimalna novčana sankcija koja se može izreći visokom dužnosniku udvostručena, da je minimalna novčana sankcija koja se može izreći čelniku tijelu javne vlasti za nesuradnju s Povjerenstvom, a koja iznosi 265 eura, neadekvatna.

Konačno ukinuto plaćanje kazni policiji na ruke

No, kako naglašava GRECO u izvješću, potrebno je uložiti više napora u provedbi određenih preporuka koje nisu bile u potpunosti provedene, a koje se, između ostalog, odnose na provjeru integriteta posebnih savjetnika, objavljivanje informacija o sastancima dužnosnika lobistima, proširenje opsega ograničenja nakon prestanka dužnosti koja se primjenjuju na nositelje najviših dužnosti izvršne vlasti, razjašnjavanje razmjernosti sankcija za povrede prema Zakonu o sprječavanju sukoba interesa, te osiguravanje da nedavno usvojeni Kodeks ponašanja bude popraćen odgovarajućim mehanizmima za usmjeravanje i savjetovanje.

GRECO navodi i da je primjetan napredak ostvaren u provedbi preporuka vezanih uz tijela nadležna za provedbu zakona, koje se odnose na sprječavanje korupcijskih rizika u hrvatskoj policiji, a koje ranije nisu bile u potpunosti provedene. GRECO tako pozdravlja činjenicu da je od srpnja 2022. obustavljena praksa izravnog plaćanja novčanih kazni policijskim službenicima “na ruke”, odnosno u gotovini zbog uvođenja elektroničkog plaćanja kazni.

U Izvješću ističu i da je u tijeku provedba cjelovite procjene rizika područja i aktivnosti podložnih riziku u policiji, što će rezultirati usvajanjem Strategije integriteta i suzbijanja korupcije u policiji. Pozdravlja se i donošenje novog Etičkog kodeksa policijskih službenika, koji je stupio na snagu u prosincu prošle godine, no ističe se kako su preporuke provedene tek djelomično. U Izvješću se navodi da u Kodeksu nisu obrađena pitanja poput zlouporabe informacija i neovlaštenom pristupu istima, zlouporaba javnih resursa te malih usluga u naravi.

Konačni zaključak: Hrvatska ne čini dovoljno

Preporuke po tom pitanju smatrat će se u potpunosti provedenima ako priručnik koji se trenutno izrađuje bude sadržavao objašnjenja načela i pravila u Kodeksu, kao i praktične primjere iz iskustva policijskih službenika u Hrvatskoj, te će poslužiti u organizaciji temeljnog obrazovanja te stručnog osposobljavanja i usavršavanja policijskih službenika o pitanjima etike i integriteta.

Osim toga, Hrvatska je počela provoditi i studiju o djelatnostima policijskih službenika nakon napuštanja policijske službe, a nadležna tijela namjeravaju u Zakon o policiji uvesti izričit zahtjev da policijski službenici prijavljuju povrede integriteta koje uoče pri obavljanju dužnosti.

U konačnici, GRECO zaključuje da Hrvatska nije u dovoljnoj mjeri pokazala sukladnost s preporukama te je pozvala voditelja delegacije RH da do 31. ožujka 2025. godine podnese Izvješće o napretku u provedbi preostalih jedanaest djelomično provedenih preporuka.