Foto. Rimac pokušao predstaviti robotaksi, završilo je malim debaklom. Dvaput ga pozvali, nijednom nije došao: 'Imali smo jedan problemčić...'

O robotaksijima se priča godinama. Telegram je projekt ekstenzivno analizirao u nizu tekstova

Kvar na robotaksiju
FOTO: Zeljko Lukunic/PIXSELL

Danas je u kampusu u Kerestincu kod Zagreba održana prezentacija robotaksija pod nazivom Verne. Prezentaciji su prisustvovali premijer Andrej Plenković i potpredsjednik Vlade i ministra mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković. Stigao je i zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević.

Robotaksije je predstavio suosnivač i glavni izvršni direktor P3 Marko Pejković, suosnivač i glavni direktor dizajna u P3 Adriano Mudri i suosnivač P3 i glavni izvršni direktor Rimac Grupe Mate Rimac.

DOGAĐAJE SMO PRATILI UŽIVO:


Pejković: ‘2026. će usluga biti u Zagrebu’

12:55 – Pejković je ponovio da ćemo u 2026. godini imati uslugu u Zagrebu. “Sredinom 2026. će sve biti spremno za proizvodnju”, najavio je i dodao da je riječ prvo o nekoliko stotina vozila, a onda će biti riječ o tisućama.

“Radimo integraciju kontrolnih sustava, kočnica sa sustavom autonomne vožnje. Imamo faze kako ćemo testirati uslugu”, rekao je Pejković i najavio testiranja na poligonu, onda slijedi manji dio grada u kojem će Verne voziti, a na kraju će uslijediti u potpunosti autonomna vožnja.


Tomašević: ‘Vozio bih se u robotaksiju’

12:48 – Tomašević je rekao da ovaj projekt smatra vrlo ambicioznim, ali da su naše ceste spremne za robotaksije.

“Drago mi je da će Zagreb biti prvi po kojemu će voziti Verne. Ima i drugih gradova koji su zainteresirani. Meni je bitno da će proizvodnja biti u Zagrebu ili okolici Zagreba, što je jako važno za hrvatsku ekonomiju”, naglasio je.

Na pitanje bi li se i sam vozio u autonomnom automobilu, kaže da naravno da bi. “Sve što je vezano uz znanost apsolutno podržavam. Ne bih se bojao voziti u robotaksiju, sjeo sam u auto, stvarno je udoban i sve personalizira za vas. Bitno je da ćemo i dalje raspravljati kako integrirati ovaj koncept prometa u prometni sustav grada”, rekao je Tomašević i najavio prve robotaksije u Zagrebu u 2026. godini.


Plenković: ‘Ovo danas je sitna poteškoća, bit će ih još’

12:45 – Nakon prezentacije, za medije je govorio i Plenković. Govorio je o projektu koji je podržan sa 180 milijuna eura. “Rimac je s timom stručnjaka okupio velik broj ulagača što znači da je ovaj projekt itekako prepoznat. Ovo će značiti novi način vožnje u velikim urbanim sredinama i sjajno je da smo baš mi predvodnici u tome”, rekao je Plenković.

“Ova sitna poteškoća koja se danas pojavila će biti jedna od početnih pri probijanju, bit će ih još kako to inače biva s inovatorima”, naveo je Plenković. “Moram reći otvoreno – da, ja bih se vozio u robotaksiju”, dodao je i otkrio da je zasad isplaćeno 89 milijuna eura.


Rimac dao izjavu nakon predstavljanja

12:38 – Nakon predstavljanja, novinarima se obratio Mate Rimac. Ponovio je dio tehničkih detalja koje je otkrio na predstavljanju robotaksija Verne. Navodi i da će Verne biti namijenjen hrvatskom tržištu, ali i cijelom svijetu.

“Danas smo predstavili Verne – automobil i infrastrukturu. Automobil je jedan od elemenata ekosustava. Mi sami radimo automobil i gradimo tvornicu u blizini kampusa. Proizvodit ćemo ih za cijeli svijet. Sad smo dvije godine od iduće faze, kad kreće vožnja po Zagrebu”, najavio je.

Na pitanje novinara zašto se robotaksi nije pokrenuo tijekom predstavljanja kazao je da su prije današnje prezentacija pokrenuli vozilo stotinu puta i testirali ga te da nije bilo problema. “Sad smo imali problemčić s kočnicom, automobil se nije htio pokrenuti, događa se”, rekao je.

“Radi se o potpuno drugačijem autu, dimenzije su poput Golfa”, opisao je Rimac. Najavljuje dolazak u više gradova Hrvatske s velikom količinom automobila koji će brzo odgovarati na zahtjeve korisnika. “Zagreb je samo prvi grad gdje ćemo ga testirati”, rekao je Rimac i dodao da će za svaku nesreću koja će se dogoditi biti odgovorni – oni kao tvrtka koja je vozilo stavila u promet.

“Cijena će biti manja nego kod Ubera i Bolta. Imamo ugovore s gradovima iz Engleske i Austrije. Još 30 dodatnih gradova je u planu”, rekao je Rimac. Navodi da su pogreške moguće, no autonomni je daleko najsigurniji.

“Korisnici su povučeni prema nazad, u slučaju sudara nema volana, veliki je prostor. Osim toga, auto se neće uopće pokrenuti ako se korisnici ne vežu kako treba. Nema vezanja pojasa iza leđa kako smo to navikli na Balkanu”, kazao je.


Nakon prezentacije, prisutni obilaze robotaksi

12:25 – Nakon što je održana prezentacija, a s obzirom na to da robotaksi zbog problema s kotačem nije mogao pred prisutne, gosti su otišli do vozila kako bi ga razgledali.

U novi robotaksi koji trenutno ne vozi već je stajao na istom mjestu cijelo vrijeme, ušli su premijer Plenković i gradonačelnik Tomašević. Raspitivali su se oko tehničkih detalja i mogućnosti koje će robotaksi nuditi svojim korisnicima. Prizore je zabilježio novinar Telegrama.

Telegram
Telegram
Telegram

Robotaksi ima problem s kotačem

12:10 – Suosnivač i glavni izvršni direktor P3 Marko Pejković govorio je na prezentaciji robotaksija u Kerestincu. Nakon što se robotaksi, autonomno vozilo, nije dvaput odazvalo, Pejković je to objasnio problemom s kotačem. “Sad rješavaju problem oštećenog kotača”, rekao je.

“Mothership je dom u kojem ćemo se brinuti o našim vozilima”, najavio je. Vozilo će biti potpuno autonomno sa sustavom sposobnim za vožnju u dinamičnom gradskom prometu. Napredna platfroma za autonomnu vožnju Mobileye Drive bit će ugrađena u Verne vozilo, zajedno sa sofisticiranim setom senzora koji uključuju kamere, radara i lidara”, rekao je Pejković i objasnio da će tako biti omogućena autonomna vožnja. “Sustav Mobileye omogućuje fleksibilnost i funkcioniranje autonomne vožnje na raznim lokacijama i cestama u svim vremenskim uvjetima”, najavio je.

Prisutni na prezentaciji robotaksija, umjesto vozila, gledaju kratki film u kojem se ističu sve dobrobiti korištenja autonomnog vozila Verne.

Zeljko Lukunic/PIXSELL

Robotaksi opet odbio suradnju

12:00 – Suosnivač i glavni direktor dizajna u P3 Adriano Mudri tijekom svojeg dijela prezentacije ponovno je pozvao robotaksi. Vozilo se nije pojavilo. Mudri je nastavio s prezentacijom koju su pratili prizori s velikog ekrana. Govorio je o dizajnu robotaksija.

Zeljko Lukunic/PIXSELL

 


Robotaksi Verne bit će dvosjed

11:43 – Rimac nastavlja s predstavljanjem. Otkriven je i dizajn vozila Verne, nazvanog po slavnom piscu Julesu Verneu. Rimac navodi da će ovo vozilo u potpunosti transformirati način prijevoza u gradu. Verne će biti dvosjed, a klizna vrata omogućavat će korisnicima lakši ulazak.

Unutrašnjost automobila bit će poput interijera dnevnog boravka s ekranom od 43 inča koji će biti postavljen za zabavu i informacije korisnicima. Rimac ističe kako želi da ovakvu uslugu, koja je do sada bila rezervirana samo za bogate, imaju i ostali – udobno i prostrano vozilo sa sigurnim vozačem.

U vozilu ne postoji upravljač, kazao je tijekom predstavljanja Rimac, jer je ono napravljeno na potpuno novoj platformi, a vozilo je namijenjeno isključivo autonomnoj vožnji. Prva usluga vozilom Verne u Zagrebu očekuje se u 2026. godini.

Zeljko Lukunic/PIXSELL

Rimac pozvao robotaksi, on nije došao

11:30 – Nakon kratkog predstavljanja tehničkih karakteristika, Mate Rimac je pozvao robotaksi na pozornicu, ali je došlo do tehničkih problema. U jednom trenutku Rimac je kazao: “a sada dolazi auto”. No auto se nije pojavio iako ga je pozvao na aplikaciji. Nakon mraka u dvorani Rimac se vratio uz osmijeh: “Isprobali smo ovo sto puta, ali kako to obično bude, sada baš ne radi. Događa se”.


O projektu govori Mate Rimac

11:22 – Prisutnima se obratio Mate Rimac. Rekao je da je divno na predstavljanju vidjeti premijera, ministre, gradonačelnika i investitore.

“Ludo je kad pomislim što se događalo posljednjih godina. Nismo imali novca ni iskustva za ovakvo nešto, no uspjeli smo. Uspjeli smo proizvesti najbrži automobil na svijetu. Privukli smo više od milijardu eura investicija i otvorili 2000 radnih mjesta. Napravili smo puno i daleko došli. Nismo savršeni, bilo je grešaka”, rekao je na početku.

“Što slijedi? Tehnologija je izmijenila naše živote. Svi imaju pristup internetu, neovisno je li riječ o milijunašu ili tinejdžeru. No milijunaš ima više mogućnosti, ima privatnog vozača na kojeg se može osloniti. Mnogi drugi nemaju takvo što. Mi želimo svima pružiti najsigurnije iskustvo, bolje iskustvo nego što ga ima milijunaš s privatnim vozačem”, dodao je Rimac.

Zeljko Lukunic/PIXSELL

“Razvijamo ekosustav od tri dijela: prvi je automobil, drugi je aplikacija, a treći infrastruktura. Tu je i tvornica u kojoj ćemo proizvoditi robotaksije i slati ih diljem svijeta”, najavio je.

Rimac opisuje detalje novog vozila za koje kaže da će biti potpuno personaliziran. “Robotaksi neće biti savršen. Moramo ga napraviti da bude siguran. Verne će biti najsigurniji mogući automobil u slučaju da se dogodi nesreća”, rekao je.

Navodi da će oni brinuti o svemu te da se korisnici neće morati brinuti ni o čemu. “Moći ćete se opustiti, gledati film, raditi što god želite. Automobil ćete moći potpuno personalizirati. Koji god robotaksi pozovete, moći ćete birati koju glazbu ćete slušati, taj robotaksi bit će potpuno vaš”, naglasio je.

Zeljko Lukunic/PIXSELL

Navodi da je sve što će ljudima trebati za početak putovanja – aplikacija s kojom će moći vidjeti koliko će trebati vremena da ih robotaksi pokupi. “Svaka vožnja može biti personalizirana, od temperature do mirisa, to će osigurati da putovanju nije cilj samo dolazak na odredište već i uživanje u ljepoti vožnje”, rekao je Rimac.

Rimac u predstavljanju robotaksija navodi da će automobil biti velik i lak za korištenje, a imat će petero vrata. “Uvijek će biti čist, što je za nas jako važno”, poručuje i dodaje da korisnicima nikad neće biti poslan prljavo vozilo.

Korisnici će, nastavlja, automobil moći zadržati i nekoliko dana, a bit će omogućena i pretplata na robotaksi. “Čak i bez naše aplikacije moći ćete naručiti robotaksi za drugu osobu”, rekao je.

Telegram

Plenković drži govor

11.15 – Prvi je na predstavljanju govor držao premijer Andrej Plenković. “Nisam očekivao da ćemo biti u mraku, to je valjda dio inovacije. Čast mi je biti nazočan ovdje. Drago mi je da ste došli u ovako velikom broju. Mate, kojeg svi skupa pratimo, kao mlad inovator je nailazio na teške i zahtjevne situacije. Bilo je skepse, inovatori su ispred svog vremena i prepušteni su sami sebi i zato to proživljavaju”, rekao je premijer.

Rekao je da mu je drago što su podržali ovaj projekt koji je bitan za budućnost. “Na određeni način ovaj projekt se uklapa u tradiciju inovacija s ovog područja”, kazao je i podsjetio na Ivana Vučetića, Penkalu, Nikolu Teslu… “Drago mi je da smo podržali ovaj projekt i to značajnim sredstvima. Iskrene čestitke, drago mi je da ste pozicionirani ovdje u Svetoj Nedelji. Ovakva kompanija je izrazito dobro pozicionirana. Čestitam i na predstavljanju novog Bugattija. Vaš upliv na globalne procese je prepoznat, dosegnuli ste sam vrh. Za dva dana bilježimo godinu dana od potpisivanja ugovora o bespovratnim sredstvima. To je bio politički odabir na temelju smjera razvoja ovog projekta”, naveo je Plenković.

“Tu su i novi primjeri – od sustava pametnog plaćanja parkinga, do najbržeg automobila na svijetu i nove tehnologije električno autonomnog vozila”, istaknuo je Plenković. “Smatram da je jako dobro što ćemo mi, u regulatornom dijelu, biti među pionirima. Stvorit ćemo pretpostavke da ovaj koncept može zaživjeti. Riječ je o projektu u kojem potpuno autonomna vozila mogu izvršavati sve funkcije vožnje u javnom prijevozu. Mi ćemo danas svjedočiti prvoj fazi ovog projekta. Ova hrvatska kompanija predvodi globalne trendove”, istaknuo je.


U 11 sati predstavljanje robotaksija

10:50 – Sve je spremno za prezentaciju novih vozila u Kerestincu. Predstavljanje robotaksija okupilo je brojne goste, svi očekuju vidjeti novo vozilo koje je Rimac najavio prije desetak dana. “Pokazat ćemo vozilo, otkriti njegovo ime i neke druge stvari vezane za projekt”, rekao je Rimac.

“Vjerujem da će se mnogi iznenaditi što smo napravili takvo nešto posebno”, kazao je u videu koji je objavio na Facebooku.

Verne coming tomorrow.

Posted by Mate Rimac on Tuesday, June 25, 2024


Tko će biti kriv?

Državni tajnik u Ministarstvu prometa Tomislav Mihotić odgovorio je u srijedu zastupnicima da će prema izmjenama Zakona o cestovnom prometu odgovornost za sudar koji skrivi autonomno vozilo biti na njegovom vlasniku ili operateru.

“Odgovornost je predviđena Zakonom o sigurnosti prometa koji je u ingerenciji MUP-a. Osnovano je radno tijelo i, pretpostavka je, da će glavna odgovornost biti na vlasniku vozila ili na operateru koji njime upravlja”, rekao je državni tajnik u Hrvatskom saboru na pitanje HSLS-ova zastupnika Darka Klasića o odgovornosti u slučaju sudara koje skrivi takvo autonomno vozilo, odnosno vozilo bez vozača.

Telegram

O robotaksijima se pričalo godinama

O projektu robotaksija priča se godinama. Kako je Telegramova novinarka Irena Frlan Gašparović pisala ranije, kada je početkom srpnja stigla u kratki posjet Zagrebu predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen obišla je samo dvije lokacije – Katedralu i tvrtku poduzetnika i inovatora Mate Rimca.

Ni jedno ni drugo nije bilo slučajno. Premijer Andrej Plenković vodio je šeficu Komisije na Kaptol jer se katedrala nakon potresa obnavlja europskim novcem. A potom u proizvodne pogone u Svetoj Nedelji gdje se razvija jedan od najzahtjevnijih projekata u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) – autonomno električno vozilo, tzv. robotaksi.

Nakon što je pogledala za širu javnost zatvorenu prezentaciju u Rimčevom kompleksu nedaleko Zagreba, predsjednica Komisije bila je oduševljena. Ustvrdila je da je „duboko impresionirana” i da je u Hrvatskoj “vidjela budućnost mobilnosti”. No, dvije godine kasnije postalo je posve jasno da do realizacije neće doći u dogovorenim rokovima.

Zeljko Lukunic/PIXSELL

Vlada tražila pomicanje rokova

Vlada je u Bruxelles poslala izmijenjeni plan oporavka i otpornosti u kojem, među ostalim, traži pomicanje roka za jednu fazu razvoja robotaksija, s prvog kvartala 2024. na prvi kvartal 2025. godine. Iz tvrtke Project 3 Mobility, koja razvija novi sustav za autonomnu vožnju, uvjeravali su, međutim, da „finalni rok završetka projekta ostaje nepromijenjen”. Koji je to rok? I tvrtka i Vlada danas se referiraju na 2026., mada su u Nacionalnom planu oporavka, dokumentu koji je donijela Vlada, ciljani datumi za razvoj robotaksija bili postavljeni ponešto izazovnije.

I u dokumentu iz srpnja 2021. bilo je planirano da se projekt provodi sve do ožujka 2026., ali je „indikativni vremenski tijek projekta” bio zamišljen ambicioznije. Prema tom indikativnom rasporedu, još prošle godine planirana je izgradnja specijalizirane infrastrukture, početak izrade verifikacijskih prototipova vozila te izrada softverske platforme. To se, kako je poznato, nije dogodilo.

Za 2023. najavljivalo se testiranje verifikacijskih prototipova, testiranje sustava autonomne vožnje i specijalizirane infrastrukture, izrada kalupa za serijsku proizvodnju i instalacija linije za serijsku proizvodnju. Zatim 2024. „pokretanje pilota usluge u Zagrebu” i godinu iza, 2025., „pokretanje komercijalne usluge s punom funkcionalnošću u Zagrebu”.

Telegram

Već smo trebali imati robotaksije?

Mediji su također tijekom 2021. u više navrata pisali da će Zagreb već 2024. imati samovozeće taksije u javnom prijevozu. I sam je Rimac, tijekom posjeta von der Leyen, vjerovao da je taj rok izvediv.

„Ideja nam je da 2024. krenemo s vožnjama tog autonomnog vozila po Zagrebu. Ako ne uspijemo s projektom, propast će svi ti novci koje smo uložili i koje ćemo uložiti, dakle stotine milijuna. No naš je cilj 2024. to napraviti, zajedno sa svom potrebnom infrastrukturom”, citirao ga je tada Jutarnji list.

Međutim, postalo je jasno da sintagma „vozila na cesti” nije jednoznačna: tako su se pojavila objašnjenja da je velika razlika između početka usluge i pune komercijalne usluge. Dakle, da te dvije stvari treba razlikovati – pa time i rokove.

Zeljko Lukunic/PIXSELL

Testiranje se najavljivalo za 2023.

Kako god bilo, potpuno je jasno da je ono što je 2021. ušlo u službeni Vladin dokument ostalo na tom papiru: testiranje verifikacijskih prototipova se, recimo, tada najavljivalo za 2023. u, no zatim se tražilo dodatno vrijeme. Razlog je, objašnjavali su, što se dugo čekalo odobrenje Europske komisije da je dodjela javnog novca ovom projektu u skladu s EU pravilima o državnim potporama.

To je odobrenje stiglo tek krajem svibnja – procedura je trajala puno duže nego što su u Vladi, ali i u samoj tvrtci očekivali. Bruxelles je na kraju ipak potvrdio da projekt ima pravo na 179,5 milijuna eura potpore iz sredstava koje je Hrvatska dobila za plan oporavka.

Zasad je isplaćeno cca 89 milijuna eura

No, to ne znači da je cijeli iznos prebačen na račun tvrtke; zasad je isplaćeno cca 89 milijuna eura. A prvi kvartal 2026. je krajnji rok dovršetka cijele investicije, prema dva službena i pravno obvezujuća dokumenta – prema odluci koju je u srpnju 2021. potvrdilo Vijeće EU te operativnom sporazumu Vlade i Komisije, potpisanom nekoliko mjeseci kasnije. Oba dokumenta donesena su nakon Nacionalnog plana oporavka.

U njima piše da do kraja 2025. moraju biti proizvedena autonomna električna vozila, specijalizirana infrastruktura mora biti operativna i sve funkcije instalirane, a u sljedećem kvartalu (početak 2026.) osobama s invaliditetom dodijeljeno 50 tisuća besplatnih vaučera za vožnju, koji će vrijediti najmanje pet godina nakon izdavanja. Taj se rok sada tumači kao finalni.

Telegram